Sunday, August 15, 2010

Puasa.... Di Kampung...

yup... aku balik kg jumaat aritu... lepas keje, terus gi bkt jalil.. suppose tiket aku kul 7.30 mlm, tp oleh sbb ade bas yg ke muar kul 7 n ade 1 tmpt kosong, mmg rezeki aku naik kul 7 mlm...

between 7-7.30 mlm tu, aku sempat lg tertido kejap dlm bas.. huhu... penat~!... then, dkt kul 7.30 mlm tu, aku tgk org sblh aku dh siap2 bace doa, dah masuk waktu berbuka kot.. aku pn siap2 bace doa gak n buka... aku lupe nk bungkus kurma yg kt rumah sewa, makenye, aku pn beli pisang kt 7e.. so, mule skali aku makan pisang... minum air mineral.. dan makan GCB McD... syahdu jek rase... mcm dh balik kg utk raye jek... hehehe...

tgh tunggu bas...

perjalanan yg mkn mase 2 jam stgh, jadik 3 jam lebih skit.. sbbnye, dgn hujan, jam... adeh.. mak dh call2 jek.. tny kt mane.. tp akhirnye.. sampai juge aku kt Muar terchenta.. ahaks... Alhamdulillah... sampai kt umah, mak sediakn mee bandung (mmg aku request)... syahdu lg... sbbnye... mak btul2 buat...

kalau tido kt rumah, aku mmg jarang psg alarm, sbb mak akan kejut :p... sahur kt kg... terasa mcm dulu2, mse kecik... huhu... mak kejut, sediakn makan... muke mengantuk...

tp smlm.. bgun sahur, muke aku segar... tgk lauk atas meja, sgt byk! syahdu lg... huhuhu... siap ckp kt mak, 'mak tau x ika sahur ape kt KL, roti salut telur n sosej je'... (saje nk berderama dgn mak.. hehe.. adeh.. tu pn dh bersyukur Atika!! klu tgk org Gaza tu, ntah2 sahur air masak kosong jek..huhu)... mak sediakn sahur, telur ikan bakar (my fav!), asam pedas ikan tenggiri, hati masak black pepper, ayam goreng... huhuhu... sgt sedap! terasa disygi.... klu kdg2 aku rase xde org syg aku, tp kene igtkn diri slalu, atleast, mak ade n syg aku! T__T.... terime kasih mak!


puase kt rumah, xde bende sgt nk buat.... mak cm biase., buat tempeyek... adik2 xde...
so, mase buka jela waktu yg best! hahaha... mak tny gak, nk buka ape... yg ni aku x kisah, ape2 jek.. sbb mmg sgt2 rindu masakan mak! T__T.. so, mkn ape je pn, xkisah!... so, mak ckp, ayah suh masak lontong.. aku, on jahh...tlg gak skit2 mak sediakn perencah2 sume... kekeke... eman (adik) siap call mak, suh tny aku nak ape2 x kt bazaar ramadhan... syahdu lg.. huhuh..T__T... rase lg disygi... yela, dok tny akak dia ni nk makan buka ape... terus aku ckp, nak roti john yg sedap satuu!! hehehe...
mak siap buat air cincau + ribena jadik cinbena? @@~ erk... tp klu bulan puasa, aku mmg suke minum air cincau! yeay!

mase nk buke tu pn, aku ckp kt mak... ckp la... wahh.. syahdu.... makanan byk... huhuhu.. bkn ler kt KL xde mknn, tp klu beli byk2 pn, aku mkn sorg, membazir jek.. klu kt kg, beli byk2, mkn ramai2, xdela membazir...



Roti John yg eman beli! ^__^


....makanan...

...lontong...


pas buka.. pegi solat tarawikh dgn mak n ayah.. aku tnyla mak, bpe rakaat kt kg slalu buat.. mak jwb, 20 ler.. erkkk.. aku pn ckp, "klu ika buat 8 jek leh x? :p" (saje usik mak).. mak ckp, nnt balik sendiri!! masjid dgn rumah jauh, ok!! kene naik motor or kete! hmm.. kalau tahun lepas, ade adik, bleh la aku suh adik, 8 rakaat jek, kite terus keluar ye.. kekekeke... ni xde adik, ok, baik! buat la 20 rakaat!! berusaha!! pegi dgn mak n ayah.. pastu amik atok skali... sempat jmpe si comel haziq!!! hehehe
smpi2 masjid... erk.. ramai atok2 :p... siap ade yg tego aku pakai seluar T__T...
abis solat sume... sesi salam2 pulak.. wah... syahdu lg... atok2 ni sume dok cium aku... klu pipi dgn pipi, xpe lg... ni benar2 cium pipi aku ni... syahdu... terasa disygi... lantas terigt kt arwah maktok T__T


jom! tarawikh!

...... sekejap jek mase berlalu.. dah aku kene balik KL... tp skrg ni pn dh terasa rindu kt kg... borak2 dgn mak.. huhuhu.... tp atleast, skrg aku dh recharged!! yeah! tenaga seakan full! yela, dgn sminggu yg agak 'ehemmm' skit... lg2 ketiadaan Lyssa di alam maya... skrg ni aku hny mahu lg relax.. lg cool... dan senyum sentiasa! insya-ALLAH... ape2 pun, LIFE MUST and STILL GO ON~! fikir yg positive saje!




sekian, dari aku yg jarang memilih dlm kehidupan... tp kdg2 terpaksa membuat pilihan....


selingan.... wah!! dah byk novel n komik aku...
komik tu, beli jek, tak sempat lg nk bce T__T


p/s : sahur!! buka!! TARAWIKH~~~!! jgn lupe!

4 comments:

  1. Memang syahdu bila berpuasa di rumah sendiri
    terutama semasa dlm perjalanan back & forth.
    Buy stay strong girl coz someday bila dah kahwin,
    nanti lagi teringat kat our moms as kita dah sibuk dgn life sendiri..hu hu hu..

    Take care Ika + Salam Ramadhan.

    ReplyDelete
  2. try to be strong! i'm a tough young girl! hehehe

    yup... dah kahwin nnt, lagi2 la terigt2... huhuhu...

    haritu siap ckp kt mak, mak duk KL jela.. hehe..

    u too sis! take care! love n hugs for adam n ayesha!

    ReplyDelete
  3. sgt syahdu membaca cerita kamu...aku jua mengepos ttg berbuka dikampung...tetapi tidak ada gambo...tedah...=_=...

    sekarang pun da rindu mak n abah...T____T (manjakah aku??)

    aku paling suka phrase ko::

    "klu kdg2 aku rase xde org syg aku, tp kene igtkn diri slalu, atleast, mak ade n syg aku! T__T.... terime kasih mak!"

    aku akan quote dan masukkan ke dlm blogku...
    AKU RINDU MAK~!!!

    ReplyDelete
  4. huhuhu.. syahdu hokkay..

    xpe klu manja pun.. manja pd yg berhak... hehehe

    adeh... itu kate2 mngade je tu >_<... motip sungguh aku :p

    ReplyDelete